Cărțile fac viața mai bună

Better World Books Better World Books

Cu toții am auzit că volumele pot schimba sau chiar salva vieți, dar puțini s-au gândit că pot face asta la propriu. În South Bend, Indiana, doi proaspăt absolvenți ai Universității Notre Dame, Kreece și Xavier, discută despre perspectivele lor de viitor. Este anul 2003, economia e la pământ, boom-ul Internetului nu a avut loc încă, iar posibilitățile de a începe vreo afacere online erau limitate. Și toate aceste lucruri nu reprezentau un semn prea încurajator pentru cei doi băieți cu diplome în inginerie mecanică și sisteme informaționale. 

Cel mai bun loc de muncă pe care l-au găsit a fost acela de a da meditații la matematică și programare pentru membrii echipei de fotbal a Universității. Un job cu care nu erau prea mulțumiți și care nu le oferea îndeajuns ca să-și plătească facturile. Obosit să vadă toate grămezile de manuale vechi care stăteau înșirate prin tot apartamentul, Kreece și-a urmat instinctul și a pus cărțile la vânzare pe Internet. Librăria din campus nu a plătit niciodată prea mult pentru cărțile folosite, dar încercând să le vândă pe Internet, ar putea câștiga ceva mai mult. La acel timp, comercializarea bunurilor pe internet nu era încă populară. Și cu toate astea, chiar dacă era mijlocul verii, manualele au început să se vândă ca pâinea caldă. Xavier a știut să recunoască un lucru bun atunci când l-a văzut, așa că a procedat precum Kreece; a devenit interesat de piața de cărți online și s-a întrebat cum ar putea găsi mai multe cărți pe care să le vândă.

Începuturile unei întreprinderi sociale

Iarna următoare, Kreece și Xavier vorbeau deseori despre un plan de colectare a tuturor cărților nedorite de la Notre Dame. Pe măsură ce primăvara se apropia, au decis să treacă la acțiune. Profitând de faptul că în trecut au fost voluntari la un centru comunitar local, ce se ocupa de persoanele fără acces la educație, știau că aveau tot ceea ce le trebuia: o cauză umanitară, o conexiune rapidă la internet și o cameră în care puteau depozita câteva cărți. Xavier l-a convins pe Jay, directorul centrului, să dea o șansă ideii lor. Șase luni mai târziu, au fost colectate și revândute 2.000 cărți și s-au strâns 10.000 dolari . Dar ce este mai important este faptul că Xavier și Kreece s-au trezit cu ideea sclipitoare a unui nou model revoluționar de afacere.

Încurajați de succesul vânzărilor de carte online, noii parteneri au decis să elaboreze un plan de afaceri. Ei și-au recrutat prietenul și colegul de clasă, Jeff, care activa în lumea băncilor de investiții, pentru a-i ajuta la construirea afacerii. Au avut în vedere un alt tip de companie cu un beneficiu social încorporat. Prin generarea de venituri pentru finanțarea alfabetizării, aceștia ar obține, de asemenea, profituri pentru a sprijini și crește compania. Și în ceea ce privește finanțarea alfabetizării, aceștia ar oferi ajutor oamenilor din întreaga lume, care se luptă cu abilitățile și stima de sine necesare pentru a prospera.

Cei trei fondatori au prezentat ideea la un concurs pentru planuri de afaceri al Universității Notre Dame și au câștigat „Cel mai bun proiect social”. Cu premii în valoare de 7.000 de dolari și câteva îndrumări ale unui judecător de concurență pe nume David Murphy (care va deveni mai târziu CEO al companiei), antreprenorii au pornit apoi misiunea de a duce Book Drives for Better Lives în campusurile din toată țara.

Și mediul devine un stakeholder în afacere

Întotdeauna în căutarea surselor neexploatate de cărți folosite, Xavier a făcut în curând o descoperire care a schimbat modelul de afaceri - și mediul - într-un mod major. În fiecare an, mii de biblioteci aveau milioane de cărți în exces, făcând loc pentru noi ediții. Unele cărți stăteau depozitate, iar altele erau pur și simplu aruncate, abandonate la gropile de gunoi pentru totdeauna.

Convinși că se poate face ceva pentru salvarea acestor cărți aruncate și pentru a ajuta planeta în acest proces, fondatorii s-au gândit să se asocieze cu bibliotecarii din toată țara. Nu numai că puteau salva cărți din depozitele de deșeuri, ci le-ar putea vinde și ar strânge bani pentru bibliotecile în sine. Rețeta unei combinări perfecte între impactul social și mediu.

Restul poveștii lor încă se scrie. Până în prezent, au strâns milioane de dolari pentru alfabetizare, au salvat milioane de cărți din depozitele de deșeuri, au creat locuri de muncă pentru sute de oameni și au oferit cărți minunate pentru milioane de cititori din întreaga lume.

Surse: