Economia socială în context european

Economia sociala in context european Economia sociala in context european

Uniunea Europeană este unul din principalii finanțatori când vine vorba de fondurile oferite pentru inființarea întreprinderilor sociale în România, însă multe alte state membre beneficiază, la rândul lor, de aceste granturi. La nivelul Uniunii Europene, economia socială are un rol cheie în realizarea obiectivelor Strategiei de la Lisabona de creştere durabilă şi ocupare a forţei de muncă, deoarece:

  • contracarează numeroasele dezechilibre de pe piaţa muncii, în special prin sprijinirea ocupării forţei de muncă feminine;
  • creează şi oferă servicii de asistenţă comunitară;
  • creează şi menţine configuraţia economică a societăţii, contribuind la dezvoltarea locală şi la coeziunea socială.

Astfel, economia socială europeană este foarte importantă, atât sub aspect uman, cât și economic și este o realitate care ar trebui avută în vedere de societate și de factorii de decizie. Economia socială europeană asigură:

  • peste 13,6 milioane de locuri de muncă remunerate în Europa, echivalentul a aproximativ 6,3 % din populația activă a UE-28;
  • locuri de muncă pentru peste 19,1 milioane de persoane, inclusiv activități remunerate și neremunerate;
  • peste 82,8 milioane de voluntari, echivalentul a 5,5 milioane de lucrători cu normă întreagă;
  • peste 232 milioane de membri în cadrul cooperativelor, societăților mutuale și altor entități similare;
  • peste 2,8 milioane de entități și întreprinderi.

Statisticile arată promițător, însă lucrurile diferă de la o țară UE la alta. În timp ce ocuparea forței de muncă în economia socială reprezintă între 9% și 10% din populația activă în țări precum Belgia, Italia, Luxemburg, Franța și Țările de Jos, în noile state membre ale UE, precum Slovenia, România, Lituania și Slovacia, economia socială rămâne un sector mic, emergent, în care lucrează sub 2% din populația activă.

Așadar, Uniunea Europeană încearcă să ia măsuri prin care să încurajeze înființarea de noi întreprinderi sociale în noile state membre, nu doar pentru a crește procentajele statisticilor, ci și pentru a ajuta comunitățile și persoanele defavorizate din aceste țări.