Egipt - Femeile antreprenor scapă de stereotipurile din business

Egipt - Femeile antreprenor Egipt - Femeile antreprenor

Importanța economiei sociale la nivel global a devenit evidentă după prăbușirea comunismului și dezvoltarea capitalismului și a dus inevitabil la producerea nedreptăților sociale. Prin urmare, apariția unui sector care ar aborda aceste nedreptăți, ce au fost mult timp neglijate de marile corporații și de guverne, a fost considerată esențială.

Guvernele, în special în țările în curs de dezvoltare, nu reușeau să abordeze singure schimbările socioeconomice din țările lor. Provocările erau prea mari, iar resursele erau de obicei limitate. Prin urmare, a trebuit să apară altceva pentru a umple această lipsă - antreprenoriatul social.

Deși există peste 55.000 de întreprinderi sociale care operează în Egipt, domeniul antreprenoriatului social încă nu reușește să creeze schimbarea socială dorită. Problemele socioeconomice ale Egiptului nu sunt secrete pentru nimeni. De la ratele ridicate de analfabetism, la servicii medicale insuficiente și de slabă calitate, la faptul că peste un sfert din populația Egiptului trăiește sub 2 dolari pe zi, rata ridicată de șomaj în rândul tinerilor, discrepanța din ce în ce mai evidentă între bogați și săraci, și sistemul de învățământ precar, la tinerii care vor să emigreze în alte țări pentru un trai decent. Deși aceste probleme sunt recunoscute de mult timp, se pare că nici sectorul public, nici cel privat și nici sectorul neguvernamental nu au reușit să abordeze aceste provocări pe termen lung.

Într-o notă mai promițătoare, însă, în ultimii ani, sectorul antreprenoriatului social din Egipt a crescut enorm. Această creștere este stimulată mai ales de tinerii care au fost încurajați de spiritul revoluționar să ia problemele în propriile mâini și să nu așteapte ajutor din partea altor entități - fie că este vorba de guvern sau de sectorul privat. Ei și-au folosit inovația și creativitatea în domenii precum educația, asistența medicală, arte, ecologie, tehnologie și dezvoltare urbană. Deoarece au înțeles că există o nevoie crucială de schimbare, mai mulți tineri egipteni au abandonat căile tradiționale de profesie (medicină, inginerie, avocatură etc.) și și-au început cariera în întreprinderile sociale, făcând lucruri care îi împlinesc la nivel social și moral, precum și financiar.

Într-o țară în care antreprenoriatul social nu a avut niciun fel de prezență, a face ceva pentru abilitarea femeilor nu a fost foarte bine primit la început. Într-adevăr, un obstacol care a împiedicat-o pe Rania Ayman, CEO al Entreprenelle, a fost o societate care nu avea cunoștințele adecvate cu privire la conceptul de creare a unui model de afaceri care să se angajeze să ajute femeile din comunitate și să obțină un profit în același timp. De la vânzarea parfumurilor în facultate până la construirea unei comunități naționale de sprijin pentru femeile antreprenor din Egipt, Rania Ayman este hotărâtă să se asigure că acestea își ocupă locul în lumea afacerilor. Ayman a crescut într-o familie din clasa mijlocie, fiind cea mai mare dintre cele trei fiice. După ce a studiat la Facultatea de Afaceri și Administrație la Universitatea din Egipt, a planificat să-și înceapă propria afacere și a fost surprinsă să constate că startup-urile erau dominate de bărbați, fără tinere antreprenor.

Entreprenelle este o întreprindere socială ce se axează pe patru puncte de interes, toate având ca obiectiv principal abilitarea femeilor: educație, conștientizare, accesibilitate la resurse și mediu economic. Această platformă a fost creată pentru a mentora și ajuta femeile să devină antreprenori. Entreprenelle a facilitat peste 60 de ateliere în Egipt și a încheiat parteneriate cu peste 30 de femei de afaceri.

Într-un interviu pentru Egypt Today, Ayman a citat studii care arată că 12% dintre cei care dețin startup-uri în Orientul Mijlociu sunt femei, în timp ce doar 17% până la 23% dintre femeile din Egipt sunt angajate.

Entreprenelle se orientează către sprijinirea tuturor femeilor, indiferent de statutul lor. Acest lucru este evident, de exemplu, în faptul că oferă conținut online, ceea ce se adresează mamelor rămase acasă, care nu sunt întotdeauna capabile să participe fizic la ateliere. Entreprenelle găzduiește, de asemenea, mai multe evenimente în Cairo și Alexandria, în speranța de a ajunge la cât mai multe femei. Entreprenelle a avut impact cu mai mult de 50.000 de femei din Egipt care au generat peste 1.000 de proiecte în 4 ani.

Proiectele generate de femeile care au participat la aceste workshop-uri se axează pe trei domenii:

  • The Fashion Project nu este doar un program de instruire, ci este o experiență de învățare și practică. Este un program de antreprenoriat pe deplin specializat în industria modei și textilelor, conceput pentru a ajuta femeile să transforme pasiunea pentru modă într-o afacere de succes, începând de la stadiul de idee până la stadiul de prefinanțare. Cu peste 10 workshop-uri de afaceri oferite de formatori și experți în domeniul modei și antreprenoriatului, studiile de caz și sesiunile de mentorat, îmbinate cu accesul la resurse, expunerea pe rețelele de socializare și mass-media clasică, acest program le pregătește pe femei să concureze pe piață și aducă investitori pentru afacerile lor.
  • The Craft Project este un program de antreprenoriat complet dezvoltat și specializat în industria artelor și meșteșugurilor, conceput pentru a ajuta femeile să își transforme pasiunea pentru arte și meserii într-o afacere de succes, ce le va duce de la stadiul de idei până la finanțare și investiții. 
  • The Food Project este un program de antreprenoriat specializat în industria alimentară, conceput pentru a ajuta femeile să-și transforme această pasiune într-o sursă de venit.

Astăzi, întreprinderea sa generează venituri prin publicitate, sponsorizări și taxele de la ateliere. Monetizarea nu a fost întotdeauna ușoară. „Termenul de antreprenoriat social în Egipt nu este încă clar”, spune ea. „Oamenii te întreabă de ce este necesar să câștigi bani dacă o faci pentru o anumită cauză umanitară? A fost un pic greu să conving oamenii la început”. Dar acum, compania ei are șapte angajați cu normă întreagă și 30 de voluntari. Până la 70 de femei participă la workshop-urile sale în fiecare lună.