Implicarea în economia socială- Posibilă și în România?

Implicarea în economia socială- Posibilă și în România? Implicarea în economia socială- Posibilă și în România?

Pentru foarte mulți dintre noi, economia socială este încă un termen tânăr. După cum chiar Ministerul Muncii definește această activitate, “cel de-al treilea sector” vine ca o completare a activităților din sectorul public pentru a asigura o mai bună conduită socială prin inițiativa unor companii private de a participa la bunăstarea comunității. Această latură a economiei a cunoscut o creștere puternică, mai ales în ultimul deceniu, cand societăți responsabile si autonome au reușit a-și redirecționa profitul spre cauze nobile si sociale. De multe ori, aceste instituții sunt ONG-uri formate cu o direcție clar stabilită încă de la începutul activității, având ca bază o problemă reală.

Organinzațiile Non-Guvernamentale sunt actorii din cadrul unei națiuni care activează independent de activitatea guvernamentală spre folosul și interesul unei patrii. Domeniile care pot reprezenta o industrie de interes pentru desfășurarea acestor activități sunt multiple – educație, cultură, sănătate, activități sportive, servicii sociale, protecția mediului, urbanism, dar și multe altele.

Povești de succes în cadrul economiei sociale locale

Primele trei obiective ale Ministerului Muncii cu privire la economia sociala sunt ”consolidarea coeziunii economice și sociale, ocuparea forței de muncă, si dezvoltarea serviciilor sociale”. În România se cunosc deja câteva povești de succes ale companiilor ce activează  în domeniul economiei sociale, iar APAR este una dintre ele.

Deși nu are o experiență mai mare de 8 ani, Asociația pentru Promovarea Alimentului Romînesc adună peste 140 de producători români din industria agricolă dar și servicii conexe.  

De unde a pornit această inițiativă

Într-o lume în care monopolizarea industriilor acaparează companiile mici care încearcă să vine cu propuneri de competiție, este absolut necesară protejarea si susținerea micilor producători. Pe plan local, România a avut mereu o dezvoltare amplă a industriei agroalimentare, ceea ce i-a adus numele de Grânarul Europei. Așadar, Asociația își dorește să reprezinte interesele companiilor românești în situația actuală a economiei financiare dar și sociale. Viziunea APAR este de a realiza”din alimentul românesc nu numai u motiv de mândrie națională ci și un motor al dezvoltării economiei românești”.

Implicările și acțiunile Asociației pentru Promovarea Alimentului Românesc

Înființată în anul 2012, APAR a reușit deja modificarea unor elemente legislative care prezintă un sprijin major în cadrul dezvoltării și protejării industriei agroalimentare din Romînia. Asociația a reușit să încheie un parteneriat cu autoritățile publice pentru a organiza peste 50 de evenimente dedicate promovării alimentelor românești atât în România cât și pe plan international, dar și al Website-ului  www.romaniantaste.com, unde se pot găsi informați actualizate cu privire la evenimentele care se vor organiza. Cel mai mare success a fost îndeplinirea a unuia dintre obiectivele principale – înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentarea, o instituție subordonată Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale ce are ca scop principal elaborarea si implementarea unor programe de marketing pentru produsele românești, promovarea lor pe piața externă, oferirea unor experți pentru consultanță firmelor românești. Finanțarea acestei insituții se va face din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Modalități de promovare a alimentului românesc

APAR a creat o puternică bază de promovare a alimentului românesc pentru a asigura împlinirea viziunii de a introduce alimentul românesc pe piața internațională dar și promovându-l pe plan național, rezultând o creștere economică locală dar și dezvoltarea mândriei naționale în companiile locale. Așadar, instrumentele pe care le-au dezvoltat pentru promovarea pe plan local sunt colaborarea cu Departamentuk de Comerț Exterior al Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Direcția Instrumente și Programe Promovare Export al Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, dar si inscrierea în Programul de Internaționalizare – PINT.

Colaborări încheiate cu succes

Dintre companiile cu care APAR a stabilit o bună legătură voi aminti Dulceața lui Răzvan, Cooperativa Agricola Someș Arieș și Carmangeria Moldovan.

Dulceața lui Răzvan a pornit ca o mică “întâmplare”. Venit direct de pe băncile facultății, Răzvan s-a interesat de capacitățiile pe care le putea dezvolta într-un sat mic de numai 1000 de locuitori. Belșugul fructelor din comunitatea locală l-a ajutat pe Răzvan să dezvolte o mica afacere cu borcane de dulceață. Acum, micul producător a trimis 60-65% din producție spre retailerul Mega Image iar restul le vinde online sub brandul Dulceața lu Răzvan.

Cooperativa Agricolă Someș Arieș are ca activitate principale colectarea și predarea laptelui. Membrii cooperative au decis sa se rupă de Asociatia Crescatorilor de Taurine din Cluj Napoca pentru a obține un preț mai avantajos al produsului lor.

Carmangeria Moldovan este o afacere de familie înființată în anul 1994 de către doi frați. Produsele lor au fost preparate dupa rețete tradiționale în bucătăria de vară și garaj, iar mai apoi s-au extins cumpărând și o fermă în care acum cresc 270 de vaci. Ei dau dovadă de multă pasiune, astfel încât sunt dispuși să ofere consultanță în prepararea cărnii și în folosirea condimentelor.

Consolidarea APAR prin planuri de viitor

Înainte de începerea pandemiei, Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc avea mai multe obiective de atins pânî la finele acestui an:

  1. Elaborarea unei politici publice alternative în domeniul promovarii exporturilor romanesti;
  2. Elaborarea unei politici publice alternative in domeniul calitatii si marketingului produselor alimentare romanesti;
  3. Dialog cu partile implicate pe tema combaterii practicilor comerciale neloiale intre actorii sectorului agroalimentar;
  4. Cresterea gradului de internationalizare a operatorilor economici romani prin marirea numarului participarilor la evenimentele de promovare externe;
  5. Promovarea unor coalitii formale si informale la nivel national si international pe domeniile de expertiza ale APAR;
  6. Cresterea capacitatii institutionale a APAR;
  7. Combaterea discriminarii de orice fel la nivel national si international;

Surse: aici, aici si aici.