Masterplan pentru integrarea refugiaților

Integrarea refugiatilor Integrarea refugiatilor

După ce și-au riscat viața în speranța de a găsi un mediu mai sigur, refugiații se confruntă cu numeroase provocări în țara gazdă: de la șocul cultural și bariera lingvistică la problemele de acces la sănătate și servicii sociale. Acest lucru duce adesea la stigmatizarea lor și la o percepție negativă a publicului asupra abilităților și potențialul lor. Aceștia tind să fie considerați o povară pentru societate dacă nu contribuie, nu muncesc și nu plătesc impozite. Acest lucru, la rândul său, face foarte dificil pentru refugiați să își găsească un loc de muncă. Se estimează că aproximativ 500.000 de refugiați sunt șomeri sau caută un loc de muncă în Germania . Pentru companii, angajarea refugiaților este asociată cu bariere birocratice ridicate.

Misiunea Social-Bee este de a depăși barierele pentru întreprinderi, cu scopul de a angaja refugiați și solicitanți de azil . Social-Bee se definește ca un furnizor specializat de servicii de angajare și integrare. Acesta a adaptat modelul tradițional de angajare temporară la situația refugiaților, deoarece își propune să îi integreze pe piața muncii și în societate.

În urma unui proces de selecție personalizat, menit să identifice candidații motivați, Social-Bee oferă refugiaților și solicitanților de azil o oportunitate de angajare prin plasarea lor ca lucrători temporari în companiile partenere. Social-Bee preia tot procesul birocratic de angajare a unui refugiat, inclusiv cererile de viză și azil. Pe perioada de angajare de până la 18 luni, Social-Bee le oferă un salariu fix și le susține cursurile de limbă și educație profesională, precum și integrarea culturală și corporativă prin programele vizate. Pentru corporații, acest serviciu reduce substanțial sarcina administrativă pentru angajarea refugiaților și le oferă posibilitatea de a testa și de a cunoaște adevăratul potențial al viitorilor angajați.

Cum a început totul

Când Agenția de Finanțare pentru Antreprenoriat Social (FASE) a auzit despre modelul și impactul Social-Bee, a luat legătura cu ei și au început să facă schimb de idei. Social-Bee a avut discuții cu furnizorii tradiționali de capital, dar a considerat că impactul lor social va fi mult mai puțin apreciat dacă ar urma acest drum. Prin urmare, FASE a fost un partener ideal în a-i ajuta să găsească tipul potrivit de capital – cel de la investitorii sociali.

După demararea de către cei doi fondatori, Zarah Bruhn și Maximilian Felsner, și subvenții inițiale de la două fundații germane, Social-Bee a început să caute finanțări mai substanțiale în 2017 pentru a stabili ferm și modelul acesteia. Se presupunea că finanțarea va construi în continuare servicii în zona Munchenului, extinderea acțiunilor de comunicare către clienții corporativi din alte sectoare, precum și extinderea către alte regiuni din Germania.

FASE în sine nu este un investitor social, ci un intermediar financiar care ajută la conectarea întreprinderilor sociale cu investitori de impact și furnizori de capital filantropic. FASE este specializată în susținerea întreprinderilor sociale care au deja un model de afaceri potențial sustenabil, dar care luptă pentru a găsi capital de creștere, deoarece nu sunt încă într-o etapă matură. Această etapă este adesea denumită și „Valea Morții” („Prea mare pentru donații / filantropi, prea mică (și riscantă) pentru investitorii instituționali (sociali)”.

Pentru a construi puntea de legătură între investiții și investitori sociali, FASE oferă un sprijin extins non-financiar pentru a ajuta întreprinderile sociale să devină gata pentru investiții și să stăpânească procesul care necesită deseori atragerea investițiilor de impact.

În calitate de intermediar, FASE a sprijinit Social-Bee în întregul proces de a ridica o rundă de investiții sociale de aproximativ 600.000 EUR. Acest lucru a inclus sfaturi privind conceperea și implementarea unui model de finanțare hibrid adecvat pentru toate părțile implicate. Cu această rundă au venit diverse tipuri de investitori: mai multe fundații (Fundația Schöpflin, Fundația Hans-Weisser, Fundația Canopus, Fundația Ippen) și îngeri de afaceri. Rolul FASE, printre altele, a fost să se asigure că așteptările financiare și de impact sunt îndeplinite de ambele părți, ajutându-i pe toți să vorbească același „limbaj”.

Acest lucru face ca aceste condiții de finanțare să fie mai atractive și mai ieftine pentru Social-Bee odată ce și-au atins cu succes obiectivele de producție la sfârșitul contractului. Mecanismul se bazează pe „rata de succes a integrării”, măsurată de numărul de lucrători migranți plasați cu succes, împărțit la numărul total de migranți care au fost în programul de calificare temporară a întreprinderii sociale mai mult de 3 luni.

Pentru Social-Bee, cel mai important indicator de performanță este rata de succes a integrării, care demonstrează procentul de refugiați care au fost angajați de Social-Bee pe durata a cel puțin trei luni și sunt încă angajați la patru luni după finalizarea programului Social-Bee. Pentru a urmări și a stabili dacă programul a avut succes și pentru a afla cum își desfășoară activitățile „elevii Social-Bee”, sunt contactați la două, patru, opt și 16 luni după ce au terminat și părăsesc programul.

Deoarece formarea lingvistică este atât o parte importantă a programului Social-Bee, cât și esențială pentru integrare, un alt indicator de performanță important este creșterea competenței în limba germană la sfârșitul programului, în comparație cu momentul începerii acestuia.

Mai mult, Social-Bee realizează o evaluare a tuturor programelor de instruire suplimentare, precum și modul în care întregul proces este evaluat de către participanți (recrutare, asistență generală, cursuri de germană și alte oferte).

Social-Bee a depus, de asemenea, multă muncă în sensibilizarea cu privire la potențialul refugiaților, în special printr-o campanie puternică numită „ Soft skills can come the hard way”, prin eliminarea stereotipurilor și împărtășirea poveștilor refugiaților pentru a pune în evidență aptitudinile lor unice . Această campanie s-a desfășurat online, dar a fost foarte vizibilă și pe străzile marilor orașe din Germania, pe panouri publicitare și în gări.