Reguli și eticheta în comunicarea socială

Reguli și eticheta în comunicarea socială Reguli și eticheta în comunicarea socială

Un antreprenor social trebuie să își susțină misiunea socială prin povești bine spuse, cu inspirație și, mai ales, printr-o comunicare deschisă, transparentă și simplă. Trebuie să spună povești pentru că întreaga lui afacere este o poveste extraordinară! Dar ce este atât de greu în comunicare? De ce peste 20% dintre antreprenorii sociali consideră că nu sunt buni la a-și vinde idea, povestea, iar peste 40% cred că trebuie să își îmbunătățească abilitățile de comunicare externă? Cu toate că acest domeniu este, de multe ori, considerat drept unul care poate fi realizat de către oricine, trebuie să ai în vedere că este o activitate care trebuie planificată, evaluată și mereu adaptată societății.

Pentru o afacere socială, principala provocare pornește cel mai des de la criza identității. Ar trebui să pui accentul pe statutul de întreprindere socială sau crezi că clienții vor considera produsele sau serviciile tale sub nivelul mediu al pieței tocmai din cauza faptului că provin de la o afacere socială?

Răspunsul este: depinde foarte mult de cum te poziționezi, ce spui despre tine și ce impact ai asupra comunității sau mediului. Dar ce spui, cum spui și unde spui? Iată câteva sfaturi care, sperăm noi, vor fi de folos în comunicarea misiunii voastre sociale!

  1. Comunicarea înseamnă mesaje, audiență și canale. Până ajungi la canale sau instrumente de comunicare, asigură-te că ai investit suficient timp în redactarea mesajului și alegerea audienței potrivite.
  2. Spune întotdeauna o poveste. Urmărește câteva videoclipuri pe Youtube despre ce înseamnă să construiești o poveste în câteva minute, atingând toate punctele necesare – tensiune, conflict, obstacole depășite etc. Un exemplu de poveste de succes în câteva cuvinte este fiecare titlu al copertei ziarului The Economist.
  3. Pune oamenii mai presus de orice. Oamenii sunt atrași de subiecte care vizează tot oamenii. Vorbește despre oamenii pe care îi ajuți, despre echipă (sau lasă-I pe ei sa vorbească).
  4. Alege cu grijă platformele unde creezi conturi de socializare. Ar trebui să fii acolo unde este audiența ta. Nu face un cont de business pe Instagram doar pentru că sunt mulți utilizatori și pare că toate audiențele se regăsesc pe acest canal. Chiar dacă ai audiențe multiple, poate că va fi nevoie să te adresezi fiecareia pe câte un canal.
  5. Învață să lucrezi cu jurnaliștii – fii perseverent, trimite comunicate de presa clare și simple. Imediat ce vei apuca să cunoști îndeaproape câteva persoane din media, aceștia vor prelua cu o mai mare ușurința articolele tale.
  6. Treci peste teama sau rușinea de vorbi în plen, indiferent dacă este vorba de public sau în mediul online. Fă-ti opinia (argumentată) cunoscută dacă nu ești de acord cu anumite aspecte.
  7. Orice mesaj lansat ar trebui să atingă unul dintre aceste obiective: atrage potențiali clienți, îmbunătățește modul în care întreprinderea socială este văzută, crește implicarea angajaților.
  8. Scrie care este USP-ul (Unique Selling Proposition) afacerii tale sociale! Pe scurt, ce te diferențiază față de ceilalți, făcându-te unic pe piață!

Comunicarea are, însă, și reguli de etichetă, pentru că este un domeniu în care interacționăm cu un număr mare de oameni. Diferiți, dar pe care trebuie să îi respectăm și să arătăm că merităm respect. În funcție de canalul de comunicare ales, îți punem la dispoziție câteva reguli de care ar trebui să ții cont atunci când comunici (in interesul afacerii sau chiar și personal).

Dacă inițiezi comunicarea prin telefon, îți recomandăm să:

  • Ai grijă la volumul și tonul vocii
  • Nu răspunzi dacă nu te poți focusa pe interlocutor (de ex, dacă ești într-o întâlnire, mai bine amâni apelul)
  • Nu lași telefonul pe masă în timpul întâlnirilor
  • Ceri permisiunea de a folosi funcția de speaker și anunți interlocutorul ce persoane mai sunt de față.

Dacă scrii un email professional, atunci să ai în vedere să:

  • Folosești adresa de serviciu, nu cea personală
  • Folosești cu moderație semnele de punctuație (mai ales semnul exclamării)
  • Te gândești de două ori înainte să apeși reply to all
  • Ai grijă cu glumele, nu știi ce grad și tip de umor tolerează persoana care va primi emailul.

Dacă vorbim de mesaje sau Skype, iată recomandările noastre:

  • Acestea se pot folosi doar dacă ai apucat să faci cunoștință cu persoana în cauză
  • Ține conversația cât mai scurtă cu putință
  • Nu trimite vești rele prin mesaje, este de bun simț să dai un telefon personal
  • Ai grija ce abrevieri folosești, acestea ar trebui să fie cunoscute de destinatar
  • Nu schimba coordonatele (zi, ora, loc) unei întâlniri printr-un mesaj, fără să confirmi și la telefon
  • Deschide camera de fiecare dată când ai o videonferință și privește mereu spre camera
  • Nu gesticula foarte mult în cadrul unui apel video.

Sperăm ca sfaturile noastre îți vor fi de folos în alcătuirea strategiei tale de comunicare și că vei spune cu succes povestea afacerii tale de bine!