Ce este “Pregătiți pentru 55”?

Pregătiți pentru 55 Pregătiți pentru 55

Pregătiți pentru 55 reprezintă planul Uniunii Europene pentru o tranziție verde, în urma adoptării Pactului Verde, care presupune atingerea unor obiective din domeniul sustenabilității. Astfel, până în 2050, UE are ca obiectiv realizarea neutralității climatice, mai exact scăderea cu mult a nivelului emisiilor de gaze cu efect de seră. Eșalonând procentual obiectivul, asta presupune reducerea emisiilor cu mai mult de 55% până în anul 2030. Din acest motiv se revizuiește legislația din domeniul climei, dar și al transporturilor și energiei.

 

Pachetul legislativ Pregătiți pentru 55 cuprinde un set de propuneri de revizuire a legislației din domeniile menționate, dar și propuneri de noi inițiative. Acest set este alcătuit din următoarele teme de importanță majoră:

Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii

Comisia a propus un set cuprinzător de modificări ale sistemului existent, care ar trebui să conducă la o reducere globală a emisiilor în sectoarele vizate cu 61% până în 2030.

Obiectivele de reducere a emisiilor statelor membre

Propunerea majorează obiectivul de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul UE de la 29% la 40% și actualizează obiectivele naționale în consecință.

Emisiile și absorbțiile care rezultă din exploatarea terenurilor, schimbarea destinației terenurilor și silvicultură

Propunerea Comisiei presupe inversarea tendinței actuale de scădere a eliminării dioxidului de carbon și sporirea absorbanților naturali de carbon în întreaga UE.

Energia din surse regenerabile

Propunerea este de a crește obiectivul actual de la nivelul UE, care este de cel puțin 32% de energie din surse regenerabile în mixul energetic global, la cel puțin 40% până în 2030.

Eficiența energetică

Comisia a propus creșterea valorii obiectivului actual la nivelul UE privind eficiența energetică de la 32,5% la 36% pentru consumul final și la 39% pentru consumul de energie primară.

Infrastructura pentru combustibili alternativi

Obiectivul presupune accelerarea infrastructurii pentru reîncărcarea sau realimentarea cu combustibili alternativi a vehiculelor și de a oferi surse alternative de alimentare cu energie pentru navele aflate în port și aeronavele staționare.

Standardele pentru emisiile de CO2 pentru autoturisme și camionete

Sunt introduse noi obiective sporite de reducere la nivelul UE pentru 2030 și este stabilit un nou obiectiv de 100% pentru 2035. Acest lucru înseamnă că, începând din 2035, nu va mai fi posibilă introducerea pe piața UE a autoturismelor sau a camionetelor cu motoare cu ardere internă.

Impozitarea energiei

Propunerea de revizuire a directivei Consiliului privind impozitarea produselor energetice și a energiei electrice urmărește atât alinierea impozitării produselor energetice și a energiei electrice la politicile UE în domeniul energiei, al mediului și al climei, cât și menținerea capacității de a genera venituri pentru bugetele statelor membre

Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon

Obiectivul propunerii Comisiei este de a preveni ca eforturile UE de reducere a emisiilor să fie neutralizate prin creșterea emisiilor în afara granițelor sale prin relocarea producției în țări din afara UE sau prin creșterea importurilor de produse cu emisii ridicate de dioxid de carbon.

Combustibilii de aviație durabili

Combustibilii de aviație durabili au potențialul de a reduce în mod semnificativ emisiile aeronavelor. Cu toate acestea, acest potențial este în mare parte nevalorificat, deoarece ei reprezintă doar 0,05% din consumul total de combustibil din sectorul aviației.

Combustibili mai ecologici în transportul maritim

Obiectivul este reducerea intensității emisiilor de gaze cu efect de seră generate de energia utilizată la bordul navelor cu până la 75% până în 2050, prin promovarea utilizării de către nave a combustibililor mai ecologici.

steFondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice

Propunerea privind Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice are scopul de a aborda impactul social și distributiv al noului sistem propus de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectorul construcțiilor și transportul rutier. Acesta alocă o sumă totală de 72,2 miliarde EUR pentru perioada 2025-2032 printr-o metodologie de alocare care vizează abordarea

impactului inegal al sistemului separat de comercializare a certificatelor de emisii propus pentru aceste două sectoare, preconizat între statele membre și în interiorul acestora.

Fondul urmărește să ofere măsuri de sprijin și investiții în beneficiul gospodăriilor vulnerabile sau microîntreprinderilor vulnerabile.