Comerțul online și impactul său asupra mediului

Comertul online Comertul online

În timpul pandemiei, numărul oamenilor care au optat pentru cumpărături online a crescut vertiginos, iar acest obicei a fost păstrat de mare parte din ei. Comerțul online crește de la un an la altul și a devenit indispensabil pentru majoritatea gospodăriilor, pentru că este confortabil ca, din căldura căminului, să comanzi produse de curățenie, mâncare sau haine. Dar în toată amploarea pe care o ia fenomenul, se ridică o întrebare: este comerțul online sustenabil? Are un impact favorabil asupra mediului, în comparație cu comerțul tradițional? Influențează negativ factorii precum transport, livrare? Vom analiza câteva aspecte pentru a vedea care dintre cele două procese (online sau tradițional) este mai favorabil mediului.

Transport

Transporturile reprezintă principalul poluator prin emisiile sale de carbon, care ar trebui luate în calcul în comparația pe care o facem. Când faci o achiziție online, procesul presupune câțiva pași: produsul pornește de la centrul de distribuție a magazinului către depozitul unui serviciu de curierat, punct până la care ambele tipuri de cumpărături sunt egale ca emisii de carbon. De aici însă, comanda efectuată pornește către destinația finală, clientul, mai exact mai multe comenzi pornesc simultan, de aceea, din acest punct de vedere, cumpărăturile efectuate în mod traditional, cu mai mulți clienți care bat drumul până la magazine pentru propria achiziție, sunt mai puțin sustenabile. Cu un singur drum, serviciul de curierat efectuează mai multe comenzi, avand, astfel, mai puține emisii.

Livrare la domiciliu

Din cercetările făcute până acum, reiese faptul că un livrator preia într-un singur drum până la trei pachete de mâncare comandate la domiciliu. Am putea spune că este o soluție câștigătoare și cu un impact redus asupra mediului, însă aceleași cercetări ne arată că greșelile de livrare sunt atât de frecvente, încât un curier poate face și trei drumuri pentru a livra corect o comandă.

Retururi

În magazinele tradiționale, clientul poate încerca mai multe articole și pleacă acasă doar cu cele care îi plac și care îi vin. Acesta nu este și cazul cumpărăturilor online, când clientul vede doar poze cu articolele comandate. Le primește, le încearcă și ceea ce nu se potrivește gusturilor sau…mărimilor sale se returnează. În situația cumpărăturilor online, rata de retur este și de 40%, ceea ce crește considerabil impactul negative per comandă.

Împachetare

Împachetarea bunurilor comandate online reprezintă un alt semnal de alarmă, folosindu-se multe materiale pentru transportarea produselor cumpărate. Cutii de mari dimensiuni, folii de plastic, hârtie, toate acestea ajung direct la gunoi după livrarea cumpărăturilor, de multe aceste material nefiind nevoie în cazul achizițiilor direct din magazine.

Având în vedere toate aspectele luate în calcul, se pare că achizițiile făcute online impactează mai mult mediul decât cumpărăturile făcute în mod tradițional. Dar cum această practică nu va

dispărea, ce ar putea face retailerii, dar și noi, clienții, pentru a face comerțul online mai sustenabil?

  1. Opțiuni de transport eco-friendly – pe piață au apărut deja curieri care au flotă electrică sau care folosesc biciclete pentru livrare, astfel încât nu au aceeasi amprentă a emisiilor de carbon pe care alți curieri le au.
  2. Ambalaj sustenabil – comercianții pot opta pentru ambalaje fără plastic sau pentru cutii care se reciclează. De asemenea, o soluție ar fi și folosiea unor cutii care să încadreze exact produsul, fără a mai rămâne spațiu liber, care să fie umplut cu hârtie sau plastic.
  3. Retur cu plată – deoarece costă mediul să alegem să primim acasă mai multe produse, din care să alegem, serviciul de retur ar trebui să fie cu plată. Astfel, clienții ar cântări mai bine dacă și ce comandă.
  4. Produse însoțite de mai multe detalii – informațiile suplimentare privind mărimea sau alte caracteristici ar ajuta clienții să ia deciziile potrivite și să se reducă, astfel, rata de retur.
  5. Achiziții în grup – clienții se pot grupa, astfel încât să contribuie la reducerea drumurilor curierilor.
  6. Variante sustenabile de transport – chiar dacă uneori acestea sunt mai lente, serviciile ecologice de transport ajută mai mult mediul înconjurător.
  7. Alegerea comercianților sustenabili, care fac gesture mici sau mari pentru a fi cât mai sustenabili – de la ambalaje eco-friendly până la politici ecologice.