Cum se va face implementarea sistemului de garanție-returnare a ambalajelor în România

garanție returnare ambalaje garanție returnare ambalaje

Săptămâna aceasta a fost desemnat oficial, prin hotărâre de guvern, noul administrator al sistemului de garanție-returnare din țara noastră, compania RetuRO. Aceasta va organiza sistemul care se află în curs de organizare și a fost înființată de reprezentanții producătorilor de băuturi și comercianților acestora. Se estimează că va fi nevoie de o perioadă de 18 luni pentru ca acest sistem să fie implementat în România și că va fi cel mai mare proiect de colectare și reciclare organizal la nivelul țării noastre.

 

Acționarii principali ai acestei companii sunt în număr de trei, și anume: Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociația Berarii României pentru Mediu și Asociația Retailerilor pentru Mediu. Lor și se adaugă, în calitate de acționar, și statul român, prin Autoritatea Centrală de Mediu, care deține 20% din acțiuni. Asociațiile menționate au fost înfiinţate cu acest prilej, mai exact pentru implementarea și operarea sistemului de garanție-returnare în România.

Ce presupune sistemul de garanție-returnare? La fiecare achiziție a unei băuturi (indiferent că este apă, bere, vin sau băutură răcoritoare) de la orice comerciant, oamenii vor plăti și o taxă de 50 de bani, care reprezintă garanția. Taxa se va aplica pentru ambalajele nereutilizabile din plastic, metal sau sticlă, cu o capacitate cuprinsă între 0.1 si 1 litru. După consumarea băuturii, ambalajul va putea fi predat într-un punct de returnare organizat chiar de comercianți, unde, în schimbul acestuia, va primi înapoi garanția achitată la cumpărare. Menționăm faptul că nu va fi nevoie să fie prezentat bonul fiscal prin care să se confirme achiziția. La centre se vor putea returna toate ambalajele din sistemul national.

Tința principală a acestui sistem îl reprezintă susținerea României în atingerea obiectivelor naționale de colectare și reciclare, prin introducerea ambalajelor în economia circulară.

Primele etape pe care procesul de organizare și implementare le presupune sunt:

  • Stabilirea procedurilor administrative
  • Recrutarea personalului
  • Selectarea partenerilor și a furnizorilor externi
  • Solicitarea și obținerea finanțării pentru implementare
  • Dezvoltarea unei insfastructuri pentru instalarea și funcționarea centrelor de colectare
  • Semnarea de contracte de colaborare cu producătorii și comercianții
  • Desfășurarea unei campanii de comunicare la nivel național

Procedura presupune, însă, și o serie de obligații pe care producătorii și comercianții le vor avea, diferite, în funcție de categoria din care fac parte.

Astfel, producătorii, dar și importatorii, vor fi nevoiți să depună o notificare digitală, în care vor menționa greutatea aferentă de ambalaj introdusă pe piață în anul anterior, materialul, volumul

și categoriile de produse conținute, datele de identificare ale firmei și cele de contact. Ulterior, vor încheia un contract cu compania RetuRO.

Urmează apoi etapa de marcare a ambalajelor cu simbolul reprezentativ, ușor de recunoscut de consumatori, cu marca înregistrată a companiei sistemului și cu un cod de bare pentru a indica aparteneța la sistemul de garanție-returnare. Simbolul reprezentativ va fi stabilit la nivel național, iar aplicarea se face pe eticheta produsului, astfel încât să fie vizibil.

Producătorii și importatorii vor ține evidența numărului total de produse cu un astfel de ambalaj, care se va transmite conform procedurii către compania organizatoare. De asemenea, ei vor percepe garanția la fiecare vânzare de astfel de produs, urmând să o achite ulterior către administratorul sistemului de garanție-returnare.

Comercianții de produse care au un astfel de ambalaj (de exemplu – magazine, supermarketuri, hypermarketuri etc) vor fi nevoiți să organizeze un punct de returnare a ambalajelor din sistem doar dacă dețin un spațiu mai mare de 200 mp. Magazinele care desfășoară activitatea de vânzare exclusiv în mediul online nu vor avea obligația de a organiza un astfel de punct.

La fel ca și producătorii, comercianții vor depune o notificare pentru înregistrarea în sistem, în care vor specifica informațiile cu privire la organizarea punctului de preluare a ambalajelor, numărul de produse cu ambalaje de acest tip pe care estimează că în vor vinde în anul în care se depun aceste informații.

Vă vom ține la curent cu noi informații privind organizarea și implementarea sistemului de garanție-returnare în țara noastră, pe măsură ce procesul va începe să fie organizat și vor fi comunicate noi informații oficiale de către acționarii companiei.

Sursă foto: www.unsplash.com