Noile facilități fiscale aprobate de Guvern în vederea dezvoltării economiei sociale

Facilitati fiscale Facilitati fiscale

La sfârșitul lunii martie, Guvernul a aprobat noi facilităţi fiscale și non-fiscale și un mediu de lucru simplificat pentru dezvoltarea economiei sociale, înfăptuind, așa cum se preconizase în PNRR, reforma acestui sector.

 

Comunicatul de presă afișat pe site-ul Ministerului Muncii prezintă măsurile aprobate în cadrul Ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.219/2015 privind economia socială, cu scopul de a crea un mediu favorabil de dezvoltare pentru aceste întreprinderi, având în vedere că ele abordează probleme sociale complexe.

Întreprinderile sociale din România creează atât locuri de muncă și oportunități de angajare pentru persoanele aflate în situații de risc sau pentru cele cu dizabilități, dar le oferă acestoa și accesul la instruire profesională teoretică și practică, pregătire pentru locul de muncă și mentoratul necesar pentru a intra pe piața muncii și pentru a avea o carieră pe termen lung.

Una dintre schimbările pe care actul le prevede vizează adaptarea domeniului economiei sociale la toate categoriile de entități care se pot atesta ca întreprindere socială, prin includerea în definiția acestui sector a termenului ”incluziune socială” și prin completarea prevederii privind distribuirea limitată a profitului sau “excedentului” către asociaţi sau membri.

Ordonanța adoptată de Guvern adduce și clarificări despre criteriile pe care trebuie să le îndeplinească întreprinderea socială atestată și modifică condițiile de acordare a atestatului de întreprindere socială.

Astfel, s-a decis eliminarea cumulului privind procentul de 30% din personalul angajat aparținând grupului vulnerabil și din timpul efectiv lucrat al tuturor angajaților, în sensul criteriului alternativ: 30% din numărul personalului angajat aparținând grupului vulnerabil sau timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor.

De asemenea, au fost schimbate și condițiile de acordare a atestatului de întreprindere pentru a încuraja apariția de noi întreprinderi sociale și pentru sustenabilitatea celor existente, fiind diminuat procentul alocat rezervei statutare sau realizării scopului social de la minimum 90% la minimum 70% din profitul/excedentul realizat.

Pentru a dezvolta activitatea acestor tipuri de firme, s-a stabilit și dezvoltarea și diversificarea surselor de finanțare prin:

  • facilități provenite din partea autorităților locale;
  • modificarea şi completarea legii prin includerea întreprinderilor sociale, alături de întreprinderile sociale de inserţie, ca beneficiari ai prevederilor Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, pentru angajarea tinerilor cu risc de marginalizare socială, beneficiind de facilităţile prevăzute de lege pentru această categorie de angajatori;
  • introducerea posibilității ca întreprinderile sociale să beneficieze de subvențiile în cuantum de 2.250 de lei acordate pentru încadrarea în muncă pe durată nedeterminată, a absolvenţilor, inclusiv din rândul persoanelor cu handicap, ori a șomerilor în vârstă de peste 45 de ani, şomerilor care sunt părinţi unici susţinători ai familiilor monoparentale etc;
  • subvenționarea cheltuielilor alocate formprii profesională pentru angajații care aparțin grupului vulnerabil, în procent de 50% din cheltuielile cu serviciile de formare profesională, din bugetul asigurărilor pentru şomaj;

În același timp, cu scopul susținerii activității întreprinderilor sociale, au fost extinse facilitățile și oportunitățile de finanțare pentru toate aceste entități, prin includerea surselor de finanțare publice, private, naționale ori internaționale.

După cum reiese din statistica oferită de Registrul unic de evidență a întreprinderilor sociale (RUIES), administrat de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, în perioada 2016-2021 au fost eliberate 2.485 atestate de întreprindere socială și 136 mărci de întreprindere socială de inserție.

Îmbunătățirea legislației privind economia socială este una dintre reformele prevăzute în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României pe care Ministerul Muncii și Solidarității Sociale trebuie să o finalizeze până la sfârșitul trimestrului al II al anului 2022.

Sursă: aici.